Terug

Goede voornemens? Gezonder bakken doe je zo!

Het nieuwe jaar is begonnen! Doe jij aan goede voornemens? Dat hoeft gelukkig niet te betekenen dat je al het lekkers uit de oven moet laten staan. Met deze tips zet je in een handomdraai een gezonder (alternatief) baksel op tafel.

Goede voornemens? Gezonder bakken doe je zo!

Goede voornemens? Gezonder bakken doe je zo!

Het nieuwe jaar is begonnen, dus de goede voornemens staan weer voor de deur voor sommigen van ons. Doe jij mee en laat je de komende tijd al het lekkers staan? Of eet je er geen taartje minder om? Als je een beetje op de lijn let, hoeft dat gelukkig niet te betekenen dat je al het lekkers uit de oven moet laten staan. Er zijn tal van mogelijkheden om te bakken met minder suiker of minder vet, maar zeker niet minder lekker! We delen graag wat tips om een gezonder (alternatief) baksel op tafel te zetten.

 

Gebruik fruit als zoetmaker

Als je een echte bakkermakker bent, dan weet je hoeveel suiker er in een gemiddelde cake gaat. (Ja, heel veel!) Het zal geen verrassing voor je zijn dat teveel suiker niet goed voor je is als je op de lijn let. Gelukkig zijn er genoeg suikeralternatieven als je graag een suikerarme/suikervrije cake wilt bakken. Fruit is bijvoorbeeld een hele fijne natuurlijke zoetmaker. Een rijpe banaan, appelmoes of gedroogd fruit, zoals dadels of rozijnen, maken je cake lekker zoet. Bovendien bevatten ze vezels en andere belangrijke voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen waar je lijf blij van wordt.  Je kunt suiker ook vervangen door honing of agavesiroop. Suiker blijft suiker, maar deze varianten bevatten toch een kleine hoeveelheid voedingsstoffen. Daardoor zijn ze wat voedzamer dan gewone kristalsuiker.

 

Suikervrije ontbijtkoek
Inspiratie nodig? Maak dan bijvoorbeeld eens onze Suikervrije ontbijtkoek. Deze is niet alleen suikervrij, maar ook glutenvrij en vegan. Hij is lekker smeuïg en we durven te wedden dat je de suiker niet mist in dit recept.

 

Bak Suikervrije Ontbijtkoek

 

Chia jam

Suikervrije jam
Jam is niet alleen een heel lekker broodbeleg, je kunt er ook je taarten, cakes en scones mee verrijken. Normaal gesproken gaat er best veel suiker in jam. Maar wist je dat je de suiker kunt vervangen door chiazaad als je een suikervrije variant wilt maken? De chiazaadjes hebben een bindende werking, waardoor je dezelfde geleiachtige structuur krijgt. En als je zorgt dat je fruit zoet genoeg is, heb je die suikers helemaal niet nodig. Bijkomend voordeel: chiazaad bevat veel omega 3, vezels en anti-oxidanten.

 

Ingrediënten voor 1 potje

  • 250 gram fruit naar keuze (evt diepvries)
  • 3 tl chiazaad
  • 1 tl vanille-extract

Bereidingswijze

  • Laat het fruit 10 minuten op laag vuur zacht worden.
  • Pureer het fruit eventueel en voeg het chiazaad toe.
  • Laat nog 5 – 10 minuten indikken op laag vuur.
  • Laat afkoelen en bewaar in een gesteriliseerd potje.

Gebruik andere meelsoorten

Meelsoorten

Witte bloem of patentbloem is de meest bewerkte bloemsoort. Het is zo vaak gezeefd dat bijna alle vezels en voedingsstoffen eruit zijn gehaald. Dat maakt het erg fijn voor mooie cakes en biscuits, maar het is niet zo voedzaam. Als gezonde vervanger voor witte bloem, kun je bijvoorbeeld volkorenbloem, havermout of havermeel gebruiken. Hier zitten meer vezels in, wat goed is voor je spijsvertering en er bovendien voor zorgt dat je langer vol zit. Ook amandelmeel, kokosmeel of boekweitmeel zijn fijne alternatieven voor bloem. Deze bevatten meer voedingsstoffen zoals eiwitten, vezels, onverzadigde vetten en mineralen zoals magnesium en fosfor.

Suikervrije ontbijtcake met havermout:
Deze ontbijtcake bevat amandelmeel en havermeel als gezond alternatief voor patentbloem. Hij wordt bovendien gezoet met appelmoes en rozijnen. Alsof je de dag start met een appeltaartje, maar dan gezond!

 

Suikervrije ontbijtcake

 

Verborgen groenten

Worteltaart

Groentekoekjes, groentemuffins, zoete aardappel brownies, worteltaart, pumpkin pie… Het is misschien even wennen, maar bakken met groenten is een hit! Het wil niet zeggen dat elk baksel met groente meteen gezond is, want in de gemiddelde worteltaart gaat alsnog een flinke portie suiker. Maar met een beetje creativiteit kun je jouw baksels een flink stuk gezonder maken door het toevoegen van groente. Bovendien zorgen die groenten ervoor dat je baksels extra vezels voedingsstoffen bevatten. De meest geschikte groenten in gebak zijn: wortels, pompoen, bieten, pastinaak, courgette, avocado en zoete aardappel. We helpen je graag op weg met 2 recepten voor Zoete aardappel chocolade “botercrème” en Pastinaakcake.

 

Zoete aardappel botercrème Vegan Pastinaakcake

 

We wensen je een gelukkig, gezond en vooral smakelijk nieuwjaar!

Reageren

Je kunt op dit moment niet reageren.