Om te kunnen reageren moet u zich eerst registreren.

Inloggen Registreren
amhog92
amhog92

Idee

Mijn man en ik hebben geen vraag maar wel een idee. Ik heb geen andere plek kunnen vinden daarvoor, daarom via deze weg. Wij kijken heel graag hhb. Wij hebben alleen één irritatie en dat is de tijdsdruk bij de technische opdracht. We snappen goed dat snel en efficiënt werken een belangrijke vaardigheid. Wij hebben een voorstel: laat Robert tijdens de technische opdracht in een aparte tent dezelfde opdracht uitvoeren, in dezelfde tijd. Daarmee laat Robert zien dat het recept dus kan binnen de tijd. Dit lijkt ons een hele leuke toevoeging aan het programma, dan zie je namelijk ook de expert aan het werk, ipv alleen zijn eindresultaten. We hopen dat jullie iets met deze input kunnen. Vriendelijke groeten, Jos en Annika
Hey Jos en Annika! Wat een leuk idee en bedankt voor het meedenken met het programma! We begrijpen heel goed wat jullie bedoelen. Tijdens de technische opdrachten worden de bakkers bewust op meerdere vaardigheden tegelijk getest. In een echte bakkerij gaat het namelijk ook niet alleen om het perfect volgen van een recept, maar ook om zaken als tempo, efficiëntie, planning en omgaan met tijdsdruk. Zoals jullie zelf al aangeven: snel en efficiënt werken is daarin een heel belangrijke vaardigheid. Daarbij komt dat de technische opdracht juist bedoeld is om te zien hoe goed bakkers zelfstandig een recept kunnen interpreteren en uitvoeren onder realistische omstandigheden en daar hoort die tijdsdruk ook bij. Het is dus een combinatie van techniek, inzicht en werktempo. Leuk om te weten: Robert heeft zelf ook al video’s gemaakt waarin hij verschillende recepten uit de technische opdrachten stap voor stap bereidt en uitlegt. Daarmee krijgen jullie als bakkermakkers een kijkje in hoe de expert zo’n recept maakt. Dank nogmaals voor jullie betrokkenheid en het delen van jullie idee! Groetjes, Team HHB
KimHector
KimHector

Wanneer zijn de opnames van HHB Kids?

Goedenavond! Ik zal er waarschijnlijk compleet overheen lezen, maar ik kan nergens op de website vinden wanneer de opnamedagen van Heel Holland Bakt Kids 2026 zijn. Dat zouden we graag weten voordat we ons opgeven. Groetjes!
Hi Bakkermakker! Zodra je je weer kunt aanmelden voor het nieuwe seizoen, kun je het beste je gegevens verzenden via het formulier op heelhollandbakt.nl/aanmelden. Dan krijg je meer informatie over het aanmeldproces. Groetjes, Team HHB
Happy100
Happy100

Stokbrood bakken

Ik zie wel het plaatje maar geen recept? Wel van andere ‘broodjes’?
Hi Bakkermakker! We hebben een paar artikelen op de site staan over stokbrood en hoe je een ciabatta kunt maken! Dit is een heerlijk luchtig brood dat je als thuisbakker goed kan maken. Met dit recept maak je zelf de lekkerste ciabatta volgens het recept van Robèrt! Ciabatta maken met Robèrt: https://www.heelhollandbakt.nl/artikelen/ciabatta-maken-met-robert/ Veel bakplezier! Groetjes, Team HHB
Mieke van Grunsven
Mieke van Grunsven

Glutenvrij?

Komt er ook een keer een glutenvrije versie? Het zou goed klinken: ‘Heel Holland Bakt Glutenvrij!’ En jullie maken veel mensen heel blij!! Groetjes, Mieke
Hi Mieke, Wat een leuk idee! Een aantal bakkers hebben al eens een glutenvrije baksel gemaakt in de tent, en wellicht doen ze dat ook wel weer in de toekomst. Op onze site staan al deze recepten + andere glutenvrije recepten die je zeker een keer kunt proberen. Groetjes, Team HHB
tries56
tries56

Klassieke botercreme

Kan je de klassieke botercreme invriezen? Kan je de botercreme gebruiken voor het afsmeren vd taart en het dan bekleden met rolfondant zonder dat de fondant nat gaat worden?
Hi, Botercrème kun je zeker invriezen! Dit blijft tot wel 3 maanden houdbaar in de vriezer. Laat de ingevroren botercrème dan wel eerst ontdooien in de koelkast. Klop de crème vervolgens los. Het kan dat de crème gaat schiften vanwege het temperatuurverschil. Gebruik tijdens het kloppen dan een föhn om de crème weer zacht en egaal te maken.
Bibi
Bibi

reeruggetjes koekjes

Als bijna 70jarige heb ik een jeugdherinnering aan koekjes met de naam REERUGGETJES. Dat vond ik niet alleen moeilijk uit te spreken, maar ook wat aandoenlijk. Maar bovenal heel lekker. Ik kan alleen geen recept vinden. Hebben jullie daarvoor een tip? Ik zou het ook leuk vinden als toekomstige deelnemers van HHB dit nog eens als technische opdracht zouden krijgen. Misschien een idee voor jullie? Hartelijke groet, Marjolein van den Bout
Hi, Wat leuk! We nemen dit mee en zullen ook aan de slag gaan met een recept. In de tussentijd kun je dit misschien vinden in bakboeken van vroeger.
elinden2026
elinden2026

Gluten

M ' n vraag: Mijn kleindochter heeft coeliaki en mag dus absoluut geen gluten. Bakken zonder gluten pakt vaak anders uit. Is het een idee om een keer een glutenvrij iets te bakken? Glutenvrij bakken reageert anders en er moet i v m kruisbestuiving heel netjes gewerkt worden.
Dankjewel voor je reactie! In de tent wordt er wel eens glutenvrij gebakken, bijvoorbeeld wanneer de bakkers een hazelnootschnitt maken. Veel van de kandidaten zijn echter niet gespecialiseerd in glutenvrij bakken, omdat inderdaad -zoals je al zegt-, dit anders werkt dan in de reguliere keuken. Als je zoekt op Heel Holland Bakt glutenvrij vind je op de website onze beste glutenvrije recepten.
Rosalin
Rosalin

Grootte van bolle bakvorm

Gisteren enthousiast geworden over de prinsessentaart van o.a Bianca. Ik wil deze met de kerst als dessert maken! Ik lees alleen nergens wat de doorsnede van de bolbakvorm moet zijn. Ik hoor het graag. Dank!
Hi! Bedankt voor je vraag. We hebben het voor je uitgezocht en de meeste bakkers gebruiken een bolbakvorm met een doorsnede van 20 centimeter. Als je toch nog vragen hebt kun je ze stellen in deze vraagbaak. Veel bakplezier en alvast hele fijne dagen!
Pauli Mulder
Pauli Mulder

Recept Prinsessentaart Shai

Waarom is het recept van Shai onduidelijk? Ik begrijp de 2 kommen om beslag te bakken niet en hoef je het biscuit niet door te snijden?
Hi! Bedankt voor je vraag. We hebben het voor je uitgezocht en aangepast in het recept. Als je toch nog vragen hebt kun je ze stellen in deze vraagbaak. Veel bakplezier!
Annemarie
Annemarie

cake

Welke temperatuur en tijd om een cake zonder barst te bakken? Ik neem aan dat je niet de hetelucht gebruikt.
Je kunt het beste boven- en onderwarmte gebruiken. Hier lees je meer over het maken van de perfecte cake: https://www.heelhollandbakt.nl/artikelen/9-tips-voor-een-perfecte-cake/
Essie
Essie

Deelname

Kunnen jullie iets meer zeggen over de opname dagen? In welke maanden is dit? En zijn het weekend dagen of juist door de week?
Je kunt het beste je gegevens verzenden via het formulier op heelhollandbakt.nl/aanmelden. Dan krijg je meer informatie over het aanmeldproces!
Nanda7195
Nanda7195

Niet eetbare dingen

Goedemiddag, Een vraagje ik ben zelf jaren banketbakker geweest en het was not done om dingen op je taart te doen die niet eetbaar zijn maar zie dat bij jullie wel is dit veranderd ?
Bedankt voor je vraag! In de tent zie je geen banketbakkers, maar kiezen de thuisbakkers zelf hoe zij hun baksels willen decoreren. We hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd!