Terug

Overnight oats

Met overnight oats heb je een lekker en voedzaam ontbijt dat je ook nog eens van tevoren klaar kunt maken én aan kunt vullen met allerlei lekkere ingrediënten. Dat wordt elke dag smullen!

Overnight oats

Ontbijten met havermout is ideaal. Je kunt er oneindig mee variëren, het is lekker en erg goed voor je gezondheid. De voedingsvezels in havermout zorgen niet alleen voor een lager cholesterolgehalte in je bloed, ze zorgen ook nog eens voor een stabiele bloedsuikerspiegel en een langzame vertering. Daardoor zit je lekker lang vol en houd je het met gemak vol tot de lunch.

Overnight oats recept

Je kunt natuurlijk ‘s ochtends in de weer met potten en pannen, maar dat kan makkelijker! Overnight oats maak je de avond van tevoren klaar, zet je een nachtje in de koelkast en kan de volgende ochtend zo op je ontbijttafel. Wij hebben een makkelijk recept voor je!

Overnight oats maken

  • Meng 40 gram havermout met 1 eetlepel chiazaad of lijnzaad.
  • Voeg daar 80 milliliter (plantaardige) yoghurt en 160 milliliter (plantaardige) melk aan toe, bijvoorbeeld amandelmelk of havermelk.
  • Kies wat fruit (en/of gedroogd fruit) naar keuze en voeg ook dat toe. Heel lekker: overnight oats met appel. Warm stukjes appel met kaneel op in een pan met olie en strooi ze over je havermout.
  • Eventueel kun je de havermout op smaak brengen met wat honing, agavesiroop of pindakaas of kaneel.
  • Wil je een chocoladeontbijt? Voeg dan een theelepel cacao toe aan je overnight oats.
  • Roer alles goed door elkaar en laat het geheel een nachtje afgedekt in de koelkast staan.

Tips voor het maken van overnight oats

  1. Voeg het fruit pas toe wanneer je het ’s ochtends gaat eten, zo voorkom je dat het fruit zompig wordt. Gedroogd fruit of chizaad kun je al wel een avond van tevoren aan erin doen.
  2. Roer het voordat je het gaat eten nog goed door, zodat de laagjes weer met elkaar vermengd worden.
  3. De perfecte verhouding is 2/3 melk en 1/3 havermout. Houd je dat aan, dan krijg je een heerlijk ontbijtje.

Hoe maak je overnight oats dikker?

De ingrediënten zijn bekend: havermout, melk en chiazaad. Dat laatste ingrediënt zorgt ervoor dat dit ontbijtje lekker dik en lobbig wordt.

Welke melk kun je gebruiken?

Er zijn mensen die havermout vermengen met warm water. Voor een extra romige smaak kun je beter melk gebruiken. Je kunt een plantaardige melk kiezen zoals amandelmelk of havermelk, maar ook halfvolle melk is geschikt voor overnight oats, doordat het niet te dun is.

Hoe kun je overnight oats bewaren?

Ontbijt maken voor de hele week? Dat kan! Maak in het weekend extra veel overnight oats en bewaar het afgedekt in de koelkast voor de rest van de week.

Op zoek naar nog meer lekkere ontbijtrecepten?

5x makkelijke, snelle en gezonde ontbijtbaksels

Reageren

Je kunt op dit moment niet reageren.